Hogyan is működik a TikTok?
Bár maga a koncepció nem új, már több, mint 10 éve létezik ha jogelődjét a musical.ly-t is ide számoljuk, de nélküle is, már hetedik évét tapossa a platform, így egyre kevésbé lehet múló hóbortnak, vagy átmeneti fellángolásnak tartani.
Ahogy a toplistánkat szerkesztjük nem tud nem feltűnni számunkra, hogy egyre több vállalkozó, kkv és márka jelenik meg a platformon, veszik egyre komolyabban a felületet, végre készülnek rá natív reklámok, nem csak már leforgatott anyagok, újrahaszonítása.
2023-ra mindenképpen kilépett a platform a korábbi táncikálós, zenére tátogós árnyékából. Ez betudható annak is, hogy a platform felhasználói bázisát már nem a 16 évesek adják. Ezt jelzi, hogy főállású tartalomgyártók, dedikált ügynökségek és szakmai rendezvények nőttek ki a földből, legalábbis azok számára akik nem követték figyelemmel az elmúlt években zajló növekedési hullámot.
De, hogyan is működik a platform és mitől ennyire vonzó mindenki számára?
Erre vázlatosan azt szoktam mondani, amikor tanácsadást kérnek tőlük a témában, hogy végtelenül egyszerű, a felnőtt platformok mind oda jutottak, hogy minimálisra csavarták 2020-ra az organikus elérést, így hiába volt valakinek sok tízezer követője Facebookon, YouTubeon, vagy Instagramon nehéz volt növekedni, sőt a meglévő követőbázis fenntartása is esetleges volt.
A TikTok ebben nagyon más volt mindig is, ha valaki ráérzett a tartalomfogyasztás és a platform dinamikájára, akkor elérésben a határ a csillagos ég.
Bár sokan szeretik mutogatni a követőszámaikat, és tény, hogy a listánk is erre épül, mégsem ez a fő mérőszám szerintem a platformon, hanem az elérés, rendszeres tartalomgyártással simán el lehet érni egy kis követőszámmal rendelkező fióknak is heti 1 millió megtekintést, ami bármilyen mércével mérve is tiszteletreméltó.
Ezekben a számokban pedig nem mágikusan jönnek, hanem a jó elérést produkáló videók szerkezete és minden ezzel kapcsolatos technikai részlet tanulható.
A rendszer legfontosabb működési elve az, hogy amikor felkerül egy új videó, akkor a rendszer egy szempontrendszer szerint merlegeli, hogy kinek is mutassa meg – erről egy másik cikkben részletesen fogunk írni – ennek a szempontrendszernek nem része a követőszám, vagyis ha önmagában egy jó videót készítünk, ami kellően mozgalmas, leköti a nézőt, értéket ad a nezőnek, adott esetben interakciót is kivált belőle, akkor szinte biztos, hogy képes emberek széles közegéhez eljutni, hírdetés nélkül is.
Ezáltal az a rossz hír, hogy a legtöbben, akik panaszkodnak, hogy rosszak az eléréseik – ebben időszakos ingadozás, illetve algoritmus változás bekavarhat – azok a legtöbbször csak nem csináltak elég jó videókat.
És, ha még mindig méltatlankodsz, akkor őszintén, tedd a szívedre a kezed és képzeld el, hogy lefekvés előtt az ágyadban pörgeted a ForYou-t:
- Mennyire érdekes a téma úgy általában?
- Te végignéznéd a videót, ha nem te csináltad volna?
- Elég mozgalmas ahhoz, hogy ne lapozz el 3 másodperc után?
- Szórakoztat? Ad értéket? Meghökkent? Elgondolkodtat?
- Késztet valami interakcióra? Érdemes arra, hogy írj alá egy hozzászólást?
Ezeket, szerintem érdemes átgondolni, mert sokszor azt látjuk, ahogy, besült videókat nézünk, hogy nem elég erős a koncepció, nem köti le a figyelmet, nem szól elég nagy tömeghez, vagy csak nem tart számot nagy érdeklődésre.
Esetleg, hogy egy vállalkozó, vagy vállalkozás csak a saját terméked,vagy szolgáltatását akarja tukmálni, de fogalma sincs róla, hogy ezt hogyan is kell 2023-ban megtenni TikTokon, vagy úgy egyáltalán bármelyik social media platformon.
A cikksorozat további részeiben ezekben fogunk majd segítséget nyújtani, példákkal.